De instelling in control


In de afgelopen jaren heb ik als adviseur of interim-manager een aantal malen opdrachten uitgevoerd bij onderwijsinstellingen waar de resultaten behoorlijk uit de pas liepen met de begroting en, erger, de rijks bekostiging. Instellingen, dus, die niet in control waren.

Niet in control zijn komt meestal voor als de schoolleiding heel sterk gericht is op het onderwijsproces en niet of nauwelijks op de ondersteunende processen. Meestal is te lang doorgegaan met wat men al deed en is er onvoldoende rekening gehouden met veranderingen in de bekostiging (geen ouderbijdragen, onvoldoende inflatiecorrectie) en duurder personeel. Zo’n zes jaar geleden kwam ik ook nog tegen dat de leiding oprecht verwachtte dat haar budgetoverschrijding ‘de overheid tot inzicht zou brengen komen dat het zo echt niet langer kan’. Het tekort op de begroting als politiek signaal.

Handhaving van het onderwijsaanbod en instandhouding van de secundaire arbeidsvoorwaarden lijken in eerste instantie sympathieke keuzes en kunnen vaak rekenen op de steun van de professionals, maar je bijt er jezelf mee in de staart. Want als het mis gaat moeten er keuzes gemaakt worden die meestal grote negatieve impact hebben op diezelfde professionals en daarmee op het werkklimaat binnen de instelling.

Niet in control zijn is soms simpelweg het gevolg van foute aannames bij de begroting. Maar vaker ligt er een complexere oorzaak aan ten grondslag. Bijvoorbeeld dat de bevoegdheden en verantwoordelijkheden onvoldoende duidelijk zijn of handhaving daarvan ontbreekt. En als het echt mis is dan is er ook sprake van onvoldoende eigenaarschap is van de middelen van de school en “doet men maar wat”.

Bij wel of niet in control zijn gaat het om drie aspecten die ik aanduid als het instrumentele, het structurele en het culturele of gedrags- aspect. Om werkelijk en duurzaam ‘in control’ te zijn moeten alle drie aspecten en de onderlinge samenhang daartussen voldoende op orde zijn.
Onderstaand ga ik in op de beschrijving van deze aspecten.
Instrumenteel
Onder instrumenteel  vallen alle gehanteerde data, systemen en methodes die ervoor zorgen dat de organisatie vertrouwen heeft in haar sturingsinformatie. Die sturingsinformatie heeft als basis betrouwbaar ingerichte systemen, die frequent met budgethouders worden gecontroleerd. Vanuit die basis komen managementrapportages, de bewaking van grotere budgetten, het bepalen van risico’s en het uitvoeren van risicomanagement tot stand. Met betrouwbare data en adequaat ingerichte systemen, intelligente managementinformatie (less is more!) en een adequate planning en control cyclus kan gewerkt worden aan verhoging van de kwaliteit van de sturingsinformatie, waaronder managementrapportages en daarmee de kwaliteit van de instelling.
Structureel 
Structureel gaat over de bevoegd- en verantwoordelijkhedenstructuur. Een heldere structuur met de verantwoordelijkheden daar belegd waar ook de besluitvorming plaatsvindt geeft in het algemeen een eerste borging van het eigenaarschap van de middelen en bewaking van de juiste besteding daarvan.
Het structurele aspect hoort mede bepalend te zijn voor het culturele aspect van ‘in control’ zijn. Met de toekenning – en handhaving- van bevoegd- en verantwoordelijkheden en volmachten bepaal je in elk geval wie tot welke beslissing bevoegd is en wie voor de uitvoering verantwoordelijk is. In de praktijk bepaalt het gedrag van mensen in de organisatie en de wijze waarop daarop gestuurd wordt of de organisatie daadwerkelijk ‘in control’ is. En daarmee komen we op het culturele aspect.
Cultureel
Cultureel is de wijze waarop het gedrag van mensen bijdraagt aan beheersing en bewaking van de middelen van de organisatie. Men houdt zich als vanzelfsprekend aan de interne en externe regels en afspraken. Besluiten worden genomen op het niveau waarop zij thuishoren. Men toont goed ‘huisvaderschap’. En de juiste deskundigheid wordt betrokken bij de besluitvorming. Daarnaast: de leiding communiceert voldoende over de besluitvorming met degenen die deze moeten uitvoeren of –administratief- verwerken en moedigt meedenken aan. Bovendien: leiding en medewerkers respecteren elkaars rollen hierin en spreken men elkaar op naleving van besluiten en afspraken aan. En, zeker niet in de laatste plaats, men voelt betrokkenheid bij de organisatie en de eigen rol daarin om de optimale bijdrage aan efficiĆ«nte besteding van de budgetten te leveren.
Mijn ervaring is dat het in control komen en ook duurzaam blijven betekent dat aandacht besteed moet worden aan alle drie beschreven aspecten. Daarbij heeft het cultureel aspect in de beginfase niet de hoogste prioriteit. Dan gaat het om snelle maatregelen om het tij te keren. Maar de cultuur  heeft wel altijd aandacht nodig.
Cultuurverandering kost tijd, zo leert de veranderkunde ons. Wanneer je niet in control bent heb je die niet, dan gebeurt alles in hogere versnelling. Draagvlak creĆ«ren wordt dan lastig, maar heb je juist in zo’n situatie nodig. Mijn ervaring is dat het dan enorm helpt als de leidinggevenden, en juist ook degenen die direct leiding geven aan de professionals in de organisatie, zoals teamleiders, diep inzicht krijgen in de problematiek: wat waren de uitganspunten voor verdeling van de bekostiging, waar komen de overschrijdingen voor, wat is daarin fout is gegaan?  Het effect van die aanpak is dat de leidinggevenden authentiek kunnen vertellen aan hun medewerkers –professionals!- uitdragen wat nut en noodzaak is van de hersteloperatie. Professionals willen immers begrijpen waarom zij last ondervinden van minder budget of hogere werkdruk.
En de beloning voor al die inspanningen? Duurzaam in control zijn betekent scherp alert zijn op wat je kunt doen op de korte en langere termijn, continu bijsturen en verbeteren, open en actie gericht communiceren met elkaar. Betrouwbare data en goede managementrapportages zijn de voorwaarden om continu aan kwaliteitsverbetering te werken. Een heldere structuur met “afspraak is afspraak”  geeft rust in de organisatie. Een open, transparante cultuur waarin je elkaar  professioneel aanspreekt is voorwaarde voor een modern professioneel schoolklimaat.
Zo is in control zijn de basis voor onderwijsverbetering.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten